Шановний пане Прем’єр-Міністр!
Останніми днями у суспільстві, пресі, науково-дослідницьких та педагогічних колах України відбувається активне обговорення кандидатур на поки що вакантну посаду Міністра освіти і науки. Дискусія відбувається на фоні кризи науково-інноваційної системи України, зумовленої хронічним недофінансуванням та відтоком кадрів, відсутністю державної стратегії в науковій сфері, неефективністю організаційних форм наукової діяльності, занепадом стандартів наукової доброчесності, низкою інших факторів.
Не вдаючись до обговорення персоналій, Науковий комітет Національної ради України з питань розвитку науки і технологій закликає при виборі кандидатури нового міністра освіти і науки України зважати на необхідність забезпечення тяглості політики держави в сфері освіти і науки.
З ініціативи утвореної у 2017 році відповідно до нового Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність» Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (головою якої є Прем’єр-Міністр України, а його заступниками – Міністр освіти і науки та голова Наукового комітету), у державі розпочато реформу наукової та освітньої сфери. Зокрема, рішенням останнього засідання Національної ради 5 листопада 2019 року були підтримані Ключові положення концепції реформ наукової сфери, запропоновані Науковим комітетом, і створені вісім робочих груп за різними напрямками реформи для вироблення конкретних пропозицій. Робочими групами Національної ради вже подані пропозиції щодо змін до законодавства для забезпечення реформи Національної академії наук та національних галузевих академій наук; щодо змін до законодавства з питань діяльності Національного фонду досліджень; щодо засад функціонування в Україні системи незалежної наукової і науково-технічної експертизи.
Науковий комітет вважає, що новим очільником/очільницею МОН має стати людина із бездоганною репутацією та досвідом роботи, що користуватиметься повагою освітянської і наукової спільноти, що активно продовжить розпочаті реформи, спрямовані на підвищення ефективності та конкурентоздатності української науки та освіти, їхню інтеграцію у європейський та світовий науковий простір.